'en de straten zullen krioelen van de spelende kinderen' (Zach. 8:5)

5 januari 2017 - Bogor, Indonesië

Gisteren hadden we geen tijd om een update te schrijven, maar we hebben gisteren een fruitplantage bezocht. Met een speeltuintje voor Sharon. M'n moeder heeft samen met haar in een 'vliegtuigje' gezeten. Bij ons wel bekend als een monkey-rail (filmpje ook op deze site te vinden). Daarna een rondleiding gekregen met een treintje door de plantage. Diverse vruchten geproefd die we in Nederland niet kennen. Omdat de fruitplantage aan de rand van Bogor ligt, hebben we weer veel in de file gestaan. Tijd genoeg in de auto dus om cultuurverschillen te bespreken. Mijn familie, gids en chauffeur waren stomverbaasd over de regeldruk in Nederland. Mag je niet zomaar een winkeltje beginnen in je eigen huis? Moet je echt overal belasting over betalen? Is het zo ingewikkeld om de belastingdienst voor te liegen? Is de politie echt niet om te kopen?
Vandaag zijn we maar even in de stad Bogor gebleven. We hebben de botanische tuin bezocht dat bij het presidentiële paleis ligt. President Joko Widodo was ook aanwezig werd ons verteld. Daarna zijn we naar een shopping mall geweest, waar ook een Yamaha music store is. Dit was helaas maar een klein winkeltje waar ook muziekles gegeven werd. Dus even piano spelen voor mijn familie was niet toegestaan. Naast deze winkel is er een kinderspeelhal. Iets wat in Nederland niet een erg bekend fenomeen is. Maar hier kan je in elke shopping mall op de bovenste verdieping niet om dit kinderparadijs heen, met heel veel harde muziek en alle muzieksoorten door elkaar. Sharon heeft zich hier meesterlijk vermaakt. Oom Didik wist een magneetkaartje op te laden en liet Sharon bijna in elk beweegbaar mobiel een paar rondjes hobbelen. Ze heeft enorm genoten en wij met de familie met haar. Geef haar geen creditcard, want Sharon met betaalkaartze weet exact hoe deze gebruikt moet worden. Even met de magneet strip langs de lezer en ze hobbelt weer. Wij zorgen vanaf nu dat onze creditcards opgeborgen zijn.
Daarna hebben we met de familie lekker gegeten. Sharon eet graag ayam goreng. Ook als ontbijt eet ze liever gebraden worstjes dan 'normaal' brood.. onze kleine Indo :). Verder is ze daarnaast ook erg vrouwelijk.. binnen een uur had oma door dat Sharon namelijk als een echte dame dol is op chocola en sindsdien wordt Sharon iedere dag door de familie voorzien van heel veel chocola. We noemen haar nu allemaal 'chocolat monster'. Naast chocola heeft Sharon vandaag ook 2 knuffels gekregen, die vandaag de hele dag trots zijn meegesleept. Voor de kenners: naast een roze en beige konijn heeft ze nu ook een felblauwe in haar collectie, de familie had door dat haar konijntje erg belangrijk is voor haar.

1. Lizette:
    5 januari 2017
    Haha, chocola, creditcard en blauwe knuffelkonijnen... Hoe blij kun je een (kleine) vrouw maken? ;) ;) ;) Mag Leanne mee smikkelen?
    Leuk om weer wat van jullie belevenissen te lezen. Groetjes
  2. Reina:
    5 januari 2017
    Leuk om dit via jullie verhalen zo mee te beleven! Heel veel plezier nog!
  3. Tarci Beekmans:
    5 januari 2017
    Weer mooie herinneringen gemaakt! Hopelijk volgen er nog vele. Groetjes; Joop en Tarci.
  4. HenB:
    5 januari 2017
    Jullie laten ons op een bijzondere manier elke keer meegenieten van jullie contacten en van Indonesië!
    En voor jullie is het wel heel bijzonder, toch?!
    En als er chocola over is.........
    Enjoy! H&B